Dagger Coffee
Dagger Coffee uit Utrecht werkt met drie smaakprofielen en volledige transparantie in inkoop. Single origins, trainingen, laptopvriendelijke cafés en B2B-support maken de specialty ervaring compleet.
Dagger Coffee Bonen
Toont alle 4 resultaten
De goedkoopste prijzen per 1 kg worden weergegeven
Meer over Dagger Coffee
Dagger Coffee in Utrecht, klein in schaal, groot in transparantie
Dagger Coffee ontstond in 2017 in Utrecht onder leiding van barista en trainer Dagmar Geerlings. Een jaar later vierde het eerste café aan de Europalaan 500 zijn jubileum in maart 2018. Sindsdien groeide het merk naar locaties aan Zijdebalenstraat 2 en Europalaan 93. Lokale en internationale media volgden die groei en plaatsten Dagger stevig in de Utrechtse specialty scene.
Leiderschap en team
Dagmar Geerlings, meerdere keren top 3 bij het Dutch Barista Championship, leidt de trainingen en de branderij. Teamlid Noëlle Meis haalde de nationale finales en werkt als barista en trainer. Die wedstrijdachtergrond stuurt de focus op smaak, herhaalbaarheid en gastvrijheid. De merkbelofte luidt “5-minute holiday in coffee paradise”, met nadruk op verhalen van producenten en een volledig transparante keten.
Roastfilosofie en sensoriek
Dagger koopt en brandt koffie binnen drie heldere smaakprofielen. Elk profiel stuurt selectie, branding en communicatie, met als doel een schone smaak, veel zoetheid en een prettige body. Jaarlijks kalibreert het team de zintuigen, zodat proefnotities en kwaliteitscontrole op één lijn liggen. Details over brander, capaciteit en software zijn niet publiek beschikbaar en worden daarom niet vermeld.
- “blue”, chocolade achtig en romig
- “yellow”, steenfruit, sappig of zijdeachtig
- “pink”, funky en bessenachtig
Assortiment, profielen en smaak
In plaats van vaste blends kiest Dagger voor single origins die binnen “blue”, “yellow” of “pink” vallen. Recente voorbeelden zijn “Indonesia, Frinsa Collective” met tropisch fruit, “Colombia, El Tanque” met kers en pure chocolade en decaf “Colombia, El Dragòn” met een uitgesproken chocoladeprofiel. Verpakkingen en webshop tonen proefnotities direct per koffie, wat keuze en dialoog met de gast versnelt.
Inkoopmodel en transparantie
Transparantie is meer dan een belofte. In 2023 werd 100 procent van de koffies transparant ingekocht. Daarnaast kwam 59 procent van producenten die zich richten op emancipatie van vrouwen of van vrouwelijk eigendom. Verder werkte 46 procent van de herkomsten biologisch, waarvan 30 procent gecertificeerd was. Dagger publiceert een transparantierapport en onderschrijft de Transparency Coffee pledge.
Groei in volumes en herkomstrelaties
De inkoop van groene koffie steeg gestaag, van 657 kg in 2020 naar 1.278 kg in 2021 en 1.583 kg in 2022. In 2023 bereikte het volume 2.219 kg. Dagger werkte met importeurs die volledig transparant kunnen verkopen, waaronder Nordic Approach en The Coffee Quest, met aanvullend gebruik van Algrano en de Federación Nacional de Cafeteros de Colombia. Een herkomstreis naar Ethiopië in 2023 leverde inzichten op in kersenprijzen en partnerschappen in Gedeo.
- Ethiopië, Danche, 240 kg, gewassen
- Ethiopië, Hambela Wamena (Boku), 300 kg
- Colombia, La Sierrieta, 280 kg
- Peru, La Colmena, 207 kg
- JOV Coffee 280 kg, Caballero 207 kg, El Zorro Azul 175 kg
- Konga 60 kg, La Pradera 210 kg, Decaf El Dragòn 70 kg
Retailervaring in Utrecht
De Zijdebalen locatie aan Zijdebalenstraat 2, 3513 GZ, opent doorgaans di tot en met vr van 08.00 tot 15.00 uur, op za van 09.00 tot 17.00 uur en op zo van 09.00 tot 16.00 uur. De DotSlash campussites EL500, Europalaan 500, 3526 KS en EL93, Europalaan 93, 3526 KP, staan bekend als laptopvriendelijk. Aan de espressobar staan La Marzocco machines, terwijl filteropties zoals AeroPress duidelijk in beeld komen.
Educatie en community
Dagger biedt publieksworkshops en maatwerktrainingen in barista skills, filter, sensoriek en latte art. Een sessie duurt gemiddeld 2,5 uur en kan privé, in groepen of op locatie plaatsvinden. Voor bedrijven zijn teamuitjes en een mobiele espressobar beschikbaar. Intern voert het team jaarlijks sensorische kalibratie uit, zodat taal en kwaliteitsnormen consistent blijven in training en service.
Wholesale en B2B-diensten
Voor zakelijke partners levert Dagger begeleiding die merk en marge versterkt. Denk aan advies voor een efficiënte barflow, reductie van verspilling en structurele training op de werkvloer. Het team ontwikkelt in samenwerking ook signature dranken en opleidingsplannen. De wholesale propositie blijft geworteld in hetzelfde uitgangspunt, haal het beste uit koffie met transparantie in inkoop en heldere smaakprofielen.
Wat dit betekent voor de Nederlandse koffiesector
Dagger Coffee laat zien dat gerichte smaakprofielen, strakke kwaliteitsbewaking en meetbare transparantie elkaar versterken. De cijfers rond volume, vrouwgerichte inkoop en biologische teelt tonen een duidelijke koers. In de praktijk levert dat overzicht voor gasten, houvast voor barista’s en betrouwbare informatie voor zakelijke afnemers. Het resultaat is een herkenbare kop koffie die een kort moment aanvoelt als vakantie.

