GrachtenBeans / Coffee roasters / Aloha (BlueCity)

Aloha (BlueCity)

Van wildwaterbaan tot koffielab transformeerde Aloha Tropicana in een circulaire hotspot waar vers gebrande bonen zero waste gerechten en maandelijkse experimenten tonen hoe smaak innovatie en duurzaamheid hand in hand gaan en Rotterdamse horeca inspireren en projecten de visie verspreiden

Aloha (BlueCity) Beans

No results found

You can try clearing any filters or head to our store’s home

More About Aloha (BlueCity)


Introduction

Rotterdam kent veel koffiebars, maar Aloha (BlueCity) springt eruit door een ongewoon verhaal, een circulaire missie en uitgesproken smaken. Deze voormalig waterglijbaan werd in 2013 omgebouwd tot koffiebar, restaurant en roastery, en blijft een inspiratiebron voor ondernemers die kansen zien in duurzaamheid.
Tien jaar lang draaide Aloha zeven dagen per week. In 2023 sloot de zaak omdat eigenaar BlueCity het iconische Tropicana-complex opnieuw wil ontwikkelen. Toch blijft de erfenis van oprichtster Femke Snijders, een roestvrij voorbeeld van hoe circulaire horeca kan werken.

Van subtropisch zwemparadijs naar koffie‑hub

Snijders “sprong in het diepe” toen zij de lege wildwaterbaan betrok en er een roastery neerzette. Het interieur behield delen van het zwembad, wat zorgde voor een herkenbaar tropisch gevoel en uitkijk over de Maas. Dankzij grote ramen en veel groen voelde de industriële hal als een lichte oase.
In 2014 kwam een vaste bar, in 2015 een volledige keuken, en sinds 2017 brandde Aloha dagelijks koffie op een Nederlandse Giesen‑machine van 15 kg. Gasten zagen de vlammen, roken de verse bonen en proefden espresso’s die soms dezelfde dag waren gebrand.

Circulaire roosteraanpak

Aloha koppelde elke stap aan hergebruik. Het team sprak over een “farm‑to‑bin” filosofie: bonen werden verantwoord ingekocht, vers gebrand, en zelfs het afval kreeg een tweede leven.
– Koffiedik en vliesjes voedden oesterzwammen bij buurstart‑up Rotterzwam.
– De paddenstoelen keerden terug als bitterballen op de borrelkaart.
– Restmelk werd verse ricotta, koffie‑olie vond een plek in koffiemayonaise.
Zo verdween bijna geen reststroom in de vuilnisbak. Het resultaat was minder kosten, een schonere keten en een verhaal dat klanten aanspoort bewuster te drinken.

Blends, singles en smaakprofiel

De huisblend combineerde Braziliaanse bonen met chocoladetonen en Ethiopische bonen met jasmijnachtig fruit. Die mix leverde een volle, zoete kop die barista’s consequent op licht‑ tot mediumroast hielden om herkomstsmaken te laten spreken.
Naast de vaste blend roeleerde Aloha seizoensgebonden single origins. Elk kwartaal verscheen een nieuw micro‑lot uit bijvoorbeeld Kenia of Colombia, beperkt verkrijgbaar en vlot uitverkocht. Dat hield het menu levendig en gaf vaste gasten reden om terug te komen.
In de keuken dook koffie op in desserts, rubs en sauzen. De inmiddels beruchte koffiemayonaise werd een lokaal gespreksonderwerp en versterkte de merkidentiteit: koffie is meer dan een drankje, het is een ingrediënt.

Voortdurende innovatie

Experimenteren was de norm. De roasters pasten profielen aan per batch, speelden met barrel‑aging en presenteerden cascara‑thee wanneer dat kon. Elke maand veranderde er iets: een nieuwe zetmethode, een latte met alternatieve melk of een pop‑up proeverij.
– Kleine oplages van zeldzame bonen hielden de voorraad fris.
– Publieke cuppings lieten gasten feedback geven op proefbrandingen.
– Het team verplaatste meubels en apparatuur om de beleving te testen.
Deze dynamiek maakte Aloha een proeftuin voor de Nederlandse koffiesector en toonde dat flexibiliteit loont in smaak én in bedrijfsvoering.

Impact op gemeenschap en toekomst

Aloha zette Rotterdam op de kaart voor specialty coffee. Wereldkampioenen van Manhattan Coffee Roasters roostten ooit in dezelfde ruimte, wat kennisuitwisseling stimuleerde. Evenementen zoals de Meatless Meet‑Up XL koppelden koffie aan bredere duurzaamheids­thema’s.
Hoewel de deuren in 2023 sloten, gaat het verhaal verder. Snijders gebruikt de opgedane lessen om nieuwe, veerkrachtige projecten te starten en haar Noblesse Oblige‑compostnetwerk nationaal uit te rollen. Verwacht dat ex‑medewerkers en partners het circulaire gedachtegoed in andere branderijen versterken.
Aloha bewijst dat een koffiebedrijf bestaansrecht houdt wanneer smaak, transparantie en zero‑waste elkaar versterken. Dat maakt het concept nog steeds relevant voor ondernemers, barista’s en koffieliefhebbers die zoeken naar een toekomstbestendige branche.