Jones Brothers Coffee
Jones Brothers Coffee in Amsterdam focust op smaak en versheid, met wekelijks gebrande Arabica, transparante herkomst, SKAL BIO en RFA audits. Bar ma-vr 09:00-17:00 en B2B beans en machines.
Jones Brothers Coffee Beans
Showing all 13 results
De goedkoopste prijzen per 1 kg worden weergegeven
More About Jones Brothers Coffee
Jones Brothers Coffee in vogelvlucht
Jones Brothers Coffee is sinds 2013 actief in Amsterdam en presenteert zich in 2025 met de boodschap “Celebrating 12 years of Coffee Happiness”. Het merk is opgericht door de in Wales geboren Richard Jones, die na een eerdere roastery in Dubai de stap naar Nederland zette. De missie draait om “coffee happiness”, met een smaak eerst benadering, seizoensgebonden herkomst en een sterke nadruk op versheid en transparantie rond de branddatum. Voor de Nederlandse koffiesector staat het merk bekend om klantgerichte service en duidelijke productverhalen.
Oorsprong en missie
De positionering is eenvoudig en consequent, smaak bepaalt alle keuzes. Blends wisselen per seizoen om piekversheid en optimale smaakprofielen te garanderen. De specialtypijler bestaat uit 100 procent Arabica, wekelijks gebrand. De oprichter communiceert zelf over het verschil tussen espresso en filter, waardoor de roastprofielen per zetmethode doelgericht zijn. Versheid en heldere informatie richting de klant vormen al sinds het begin het publieke verhaal.
Team en rollen
De organisatie is compact en zichtbaar, met duidelijke taken per persoon. Richard Jones blijft sinds de start “Head Bean”, managing director en productontwikkelaar. In 2024 en 2025 is het team versterkt met marketing, supply chain en fulfilment.
- Richard Jones, Head Bean, managing director en productontwikkeling, actief sinds het begin
- Alvina, marketing, gestart januari 2024
- Ethan, supply chain en klantenservice, gestart februari 2024
- Eddy, fulfilment, gestart september 2024
- Jayde, marketing associate, gestart februari 2025
Roastfilosofie en kwaliteitskaders
De branderij werkt met onderscheidende profielen voor espresso en filter, zoals door de oprichter uitgelegd in de FAQ. Specialtypartijen worden wekelijks gebrand voor maximale versheid. Selectie is smaakgedreven en volgt seizoenspieken. In de processen wordt vermeld dat de roastery door Rainforest Alliance wordt geaudit, als onderdeel van traceerbaarheid en processtandaarden.
Locatie, bar en capaciteit
De roastery en het hoofdkantoor bevinden zich op Sint Willibrordusstraat 54 HS, 1073 VC Amsterdam. Op dezelfde plek is een espresso bar geopend van maandag tot en met vrijdag, 09:00 tot 17:00. Specifieke machinegegevens en batchcapaciteit zijn niet publiek beschikbaar.
Sourcing en partnerschap
De inkoop combineert Direct Trade, biologisch gecertificeerde partijen, en Rainforest Alliance koffies. In 2025 is een transparantie-initiatief gedeeld rond een gewassen Kenya AA van Ziwa Farms in Nyeri, op ongeveer 1.900 meter. De keten voor deze koffie is benoemd, met Ziwa Farms als boer, Shirlakawa en Sakami Coffee als exporteurs, en importcollaboratie met This Side Up. De Rwanda “Burimba Hill” single origin is gekoppeld aan de Hingakawa vrouwenproducenten bij Rutabo, Rushashi, waarmee de herkomst voor klanten tastbaar wordt gemaakt.
- Mix van Direct Trade, SKAL biologische koffies en Rainforest Alliance
- Kenya AA, Ziwa Farms, ca. 1.900 m, export via Shirlakawa en Sakami Coffee
- Importcollaboratie met This Side Up
- Rwanda “Burimba Hill”, Hingakawa vrouwenproducenten, nabij Rutabo, Rushashi
Smaken, blends en single origins
De signatuur draait om uitgesproken smaakprofielen die toegankelijk blijven. De “Horny Goat” uit Ethiopia Sidamo, natuurlijk verwerkt, staat bekend om een bessenachtig, funky fruitkarakter. Donkere blends zoals “Italian Lover” en “The Big Shot” leggen de nadruk op chocolade, karamel en kruidige tonen. “The Jones” is een seizoensespresso met marsepein, karamel, donkere chocolade en lage aciditeit. De single origins rouleren met onder meer Colombia Tolima, Brazil Cerrado, Rwanda Burimba Hill en Kenya AA.
- “Horny Goat”, Ethiopia Sidamo, natural, bessen en funky fruit
- “Italian Lover”, dark roast, chocoladegericht profiel
- “The Big Shot”, dark roast, karamel, donkere chocolade, specerij, zoete kers
- “The Jones”, seizoensespresso, marsepein, karamel, donkere chocolade, lage aciditeit
Retail en klantbeleving
De klantreis combineert fysieke en digitale kanalen. De balie en bar aan de Sint Willibrordusstraat zijn doordeweeks open. De webshop is beschikbaar in het Engels en Nederlands, met “Subscribe & Save” en samengestelde ontdekkingsbundels. Een gratis maalservice in de winkel of via ordernotities wordt actief onder de aandacht gebracht. Levering binnen Europa is beschikbaar, met uitzonderingen, en voor Nederland wordt doorgaans next day nagestreefd.
- HQ retailcounter en espresso bar, ma t m vrij, 09:00 t m 17:00
- Online store in twee talen met abonnementsopties
- Gratis maalservice in store of via ordernotitie
- Europese verzending, typisch NL next day
Wholesale en kanalen
Voor B2B is een aparte site ingericht met een “beans and machines” totaaloplossing voor kantoren en hospitality. Het merk benadrukt sportpartnerschappen en clubsponsoring in Nederland. Verpakte bonen zijn waar beschikbaar via lokale bezorgplatforms te vinden. KvK registratie en SKAL BIO gegevens worden publiek gedeeld voor zakelijke klanten.
Duurzaamheid en certificeringen
Het bedrijf publiceert SKAL biologische certificering met nummer SKAL BIO 108693. SCA lidmaatschap staat genoemd op de B2B contactpagina. Voor de dark roast lijn worden Rainforest Alliance gecertificeerde koffies gebruikt. De roastery wordt door Rainforest Alliance geaudit. Voedselverspilling wordt tegengegaan via deelname aan Too Good To Go in Amsterdam.
Media en community
In 2015 is de branderij door Het Financieele Dagblad genoemd in het verhaal over de opkomst van specialtystraffe in Nederland en de lancering van het merk. Lokale blogs legden in 2017 proeverijen en educatie vast. In 2025 staat de homepage in het teken van “Art of the Roast”, een gelimiteerde samenwerking met kunstenaar Rufus Dayglo en The Big Draw NL. Op sociale media ligt de focus op productstorytelling en serviceupdates.
Samenvatting voor de sector
Jones Brothers Coffee koppelt smaakgedreven branding aan controle over versheid, met zichtbare mensen, heldere keteninformatie en praktische service. Voor cafés, barista’s en roasters in Nederland biedt het merk uitgesproken blends, transparante herkomst en B2B oplossingen met machines en levering. Het profiel is consequent, met certificeringen en programma’s die de focus op kwaliteit, traceerbaarheid en klantbeleving onderbouwen.

