Tuka Coffee Roasters
TUKA Coffee Roasters bouwt korte, transparante ketens tussen boeren en Nijmegen. Small batch branden, direct trade herkomsten en wekelijkse markt op Kelfkensbos gaan samen met workshops en maatwerk voor horeca en kantoren.
Tuka Coffee Roasters Beans
Showing all 7 results
De goedkoopste prijzen per 1 kg worden weergegeven
More About Tuka Coffee Roasters
TUKA Coffee Roasters, korte ketens met Nijmeegse roots
TUKA Coffee Roasters groeide uit een stage in Costa Rica van de medeoprichters Miles Bühlmann en Ben Flikweert. Zij studeerden International Food & Agribusiness en startten tijdens de COVID-19 periode met de import van duurzaam geteelde koffie. De activiteiten vallen onder 2CanTrades B.V., opgericht op 11-11-2020, KVK 90228413. Het merk bouwde zijn publiek vanaf het begin op de zaterdagmarkt in Nijmegen op en is daar nog elke week te vinden. De missie richt zich op korte, transparante ketens en op verbinding tussen boeren en de lokale gemeenschap in Nijmegen.
Roasting philosophy and technology
TUKA brandt in Nijmegen op een 12 kg Probat en kiest bewust voor small batch productie. Die keuze ondersteunt versheid en traceerbaarheid per batch. De Probatopstelling kwam tot stand met Stichting Coffyn en koppelt vakmanschap aan sociale impact. Inkoop gebeurt via directe relaties met kleinschalige boerderijen, met korte en heldere ketens. De belofte “vers gebrand in Nijmegen” versterkt de lokale identiteit en nabijheid tot klanten.
Assortiment, blends en single origins
Het assortiment combineert toegankelijke blends met herkomstgedreven single origins. Smaakprofielen worden helder gecommuniceerd en sluiten aan op espresso en filtergebruik.
- “FOREST BLEND, Medium Roast”, chocolade, nootmuskaat, karamel, herkomst Honduras, Bolivia, Colombia, Caturra en Catuai, washed.
- “COME BACK TO EARTH, Dark Roast”, 1 kg espresso blend in het kernassortiment.
- “SELF CARE, Medium Roast”, 1 kg blend voor dagelijkse, toegankelijke espresso.
- “Colombia LAS SELVAS, Medium Roast”, bruine specerij, karamel, witte thee, regio Tatamá, Castillo en Caturro, washed.
- “Colombia TORRA, Espresso Roast”, karamel, melkchocolade, citroen, regio Torre, Castillo en Caturra, washed, cuppingscore 86.
Herkomst en inkoopmodel
Het inkoopmodel is direct trade en vindt zijn oorsprong in Costa Rica. Later breidde het netwerk uit naar Honduras en Colombia, passend bij groeiende volumes en impact. Contact met producenten is frequent en persoonlijk, beschreven als dagelijks overleg met farm partners. Huidige componenten verwijzen naar Tarrazú in Costa Rica, Tatamá en Torre in Colombia, en herkomsten in Honduras en Bolivia. Productinformatie benoemt Arabica variëteiten, zoals Catuai, Caturra en Castillo, en de gebruikte washed verwerkingsmethode.
Schaal en groei
De productie draait om een 12 kg Probat, geschikt voor specialtyprofielen in kleine batches. Een interview meldt circa 180.000 kg in 2025, goed voor ongeveer 1,8 miljoen koppen bij circa 10 gram per kop. Regionale berichtgeving uit oktober 2024 noemde 100.000 kg tot dan toe en een netwerk van ongeveer 1.400 boeren in Costa Rica, Honduras en Colombia. De importtak leverde aan Europese branders en gebruikte vakbeurzen zoals World of Coffee om B2B volumes te vergroten.
Team en zichtbaarheid
Miles Bühlmann en Ben Flikweert zijn de medeoprichters en publieke gezichten van het merk. Francesco Pedeferri staat ook als co-founder vermeld in zijn professionele bio en is zichtbaar in teamgerichte media. Miles vertegenwoordigt het merk geregeld in interviews en podcasts over groei en impact.
Retail, locatie en educatie
De branderij is gevestigd aan Cargadoorweg 17, 6541 BT Nijmegen en is te bezoeken op afspraak. Wekelijks staat TUKA op de zaterdagmarkt op Kelfkensbos in Nijmegen, van 08:00 tot 15:00. Daarnaast zijn koffieworkshops onderdeel van de merkeducatie, met sessies vanaf het adres Kerkenbos 1058. Lokale horeca wordt bediend, met onder meer leveringen aan Frowijn in Nijmegen.
Wholesale en diensten voor horeca en kantoren
TUKA biedt programma’s voor horeca met bonen, apparatuur en molens, aangevuld met gratis jaarlijkse baristatraining voor partnerteams. Voor kantoren zijn er maatwerkprogramma’s met apparatuur, verbruiksartikelen en partnergestuurde service en onderhoud. Wholesale is relatiegedreven en start vaak met een proeverij, op locatie bij TUKA of bij de klant.
Community, duurzaamheid en sociale impact
De samenwerking met Stichting Coffyn, verbonden aan Pluryn, zorgt voor ondersteunde werkgelegenheid. Coffyn-medewerkers verzorgen onder meer verpakken en labelen. De zaterdagmarkt fungeert als vast contactmoment met de buurt en benadrukt lokale verankering. De merkboodschap benoemt polycultuurvriendelijke sourcing en duurzame landbouw, geworteld in de oorsprong in Costa Rica.
Media en erkenning
TUKA kreeg een profiel en interview onder de titel “TUKA Coffee Roasters, smaakvolle verbindingen tussen boer en buurt” op 29 oktober 2024. In oktober 2025 verscheen een interview in de podcast “024/7” met inzichten over volumes, uitbreiding en aanpak. Het merk werd in 2024 genomineerd voor de Nijmegen Impact Awards en verscheen in lokale vermeldingen en blogpieces, waaronder Indebuurt Nijmegen en een cultuurartikel van ANS-Online over de zaterdagmarkt.
Wat dit betekent voor koffiemakers in Nederland
De combinatie van korte ketens, small batch productie en sociale impact maakt TUKA relevant voor bars en branders die transparantie en herkomst waarderen. Heldere smaakprofielen en consistente communicatie per herkomst helpen bij menuopbouw en gastbeleving. De bewezen schaal en het producentennetwerk wijzen op leveringszekerheid binnen een specialtykader. Tot slot ondersteunt het trainingsaanbod de kwaliteit in de kop, van bar tot kantooromgeving.

